Czy NAPRAWDĘ jesteś na diecie bezglutenowej?

Jeśli masz celiakię lub nadwrażliwość na pszenicę albo jesteś na protokole autoimmunologicznym lub diecie paleo i ograniczasz spożycie glutenu tak bardzo, jak to możliwe to ten wpisik może być dla Ciebie naprawdę ciekawy. Bo czy naprawdę wiesz jak unikać glutenu unikając nie tylko pszennych bułuś?

Gluten, jak wiesz, jest wszechobecny w naszym systemie żywieniowym i często wślizguje się do diety bez naszej świadomości i zgody. Ostatnie badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition, pokazały jak bardzo jest to zgodne z prawdą. Otóż naukowcy odkryli, że ludzie z umiarkowaną do ciężkiej celiakii, będący na diecie bezglutenowej, niechcący i/lub nieświadomie spożywają około 200 mg glutenu dziennie. Ta ilość jest wystarczająca, aby wywołać objawy i spowodować trwałe uszkodzenia tkanki jelitowej. To niezwykle ważna informacja dla każdego kto ma celiakię lub znaczącą nietolerancję glutenu (albo chce go unikać, bo tak i już).

Jak unikać glutenu?

W tym wpisiku umawiamy się, używając dyplomatycznych ukłonów, że gluten nie służy.

Jeśli jesteś jedną z tych osób oto kilka wskazówek jak unikać glutenu:

  • gotuj posiłki w domu ze świeżych, nie opakowanych składników, kiedy to tylko możliwe. Gluten często jest stosowany jako dodatek do żywności przetworzonej (wędliny, sosy, mrożonki), a zanieczyszczenia krzyżowe w restauracjach są powszechne,
  • kiedy czeka Cię podróż przygotuj zawczasu przekąski, tak, aby nie korciły Cię gotowe produkty,
  • kiedy jesz na tzw. mieście wybierz restaurację, które oferuje dania bezglutenowe. Wiele restauracji zapewnia teraz taki wybór osobom, które nie tolerują glutenu, bo to i modne i w dobrym tonie. Upewnij się, że poinformujesz kelnera* o tym, że nie tolerujesz glutenu i zawsze zapytaj go o to czy na pewno danie, które jest oznaczone jako bezglutenowe nie zawiera nie tylko pszenicy, ale i innych zbóż.

*Osoby, które są na jakiejkolwiek diecie eliminacyjnej, łącznie z wegetarianami i weganami, spieszą co tchu, aby poinformować o tym każdą napotkniętą osobę. Prawda, nie?

A zatem, jeśli chcemy za wszelką cenę uniknąć glutenu, to jest trudne. A że warto jest to robić kiedy spożywasz gluten w przypadku nietolerancji może to prowadzić do poważnych powikłań, między innymi do schizofrenii, epilepsji, do cukrzycy typu 1, a nawet osteoporozy, do zapalenia skóry, łuszczycy, do niedoczynności tarczycy Hashimoto i neuropatii obwodowej. Ogólnie to może nastąpić rozwój innej choroby autoimmunologicznej, bo celiakia także jest chorobą autoimmunologiczną (i niestety różne choroby autoimmunologiczne idą w parze, zazwyczaj na pełnej nieświadomce). Które są owszem uleczalne, ale po co z nimi zadzierać.

Jeśli twoja reakcja na gluten jest umiarkowana lub nieduża, prawdopodobnie masz nieco więcej swobody, niemniej jednak warto mieć się na baczności.

 

Wyjaśnienie w celu uniknięcia nieporozumienia

Wszystkie informacje znajdujące się na tym blogu tworzone są na podstawie wysokojakościowych źródeł, mają wartość jedynie poznawczą. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady (cieszę się), robisz to na swoją odpowiedzialność (bo z natury tacy jesteśmy). Nie jestem lekarzem, dlatego wykorzystując informacje znalezione na olchasosnowa.pl, konsultuj się  z lekarzem lub farmaceutą. Ja mam jedynie inklinacje ku znachorsku, a ci jak wiadomo, pogrążeni zostali na kartach starożytnych ksiąg.

(Visited 28 times, 1 visits today)
Podobało się? Podziel się tym tekstem z innymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *