2 listopada 2016 Olcha Sosnowa 0Comment

Nie byle którą witaminą. Tym razem nie C, ani nawet D.  Ale znów o pamięci kilka zdań. Bohaterami dzisiejszego wpisu jest B6 oraz kwas foliowy. Ich niedobory mogą przycznić się do kłopotów psychologicznych (drażliwość, dezorientacja, wybuchy gniewu, zmęczenie, zaburzenia pamięci) i spowolnionej pracy mózgu. Być może pomożesz babci i dziadkowi, być może sobie dziś lub w przyszłości.

Jak poprawić pamięć z B6?

B6 bierze udział w syntezie neuroprzkaźników takich jak serotonina, dopamina czy noradrenalina. Jej brak może przekładać się na niedobór serotoniny lub dopaminy. A w efekcie nawet ciężką depresję.

Witaminy B6 potrzebuje każdy. Jednak wraz z wiekiem potrzebna jest do hamowania procesu utraty pamięci. W badaniach (Uniwersytet Tufts, USA) zauważono, że istnieje związek między podniesieniem poziomu witaminy B6 we krwi a poprawą pamięci. Osoby z jej wysokim stężeniem wypadały na testach pamięciowych lepiej (były to testy na pamięć bieżącą i na opóźnione przypominanie). Naukowcy zauważyli, że witamina B6 najlepiej podnosi skuteczność zapamiętywania u osób w wieku średnim, nieco słabiej radzi już sobie u osób starszych. Konkluzją było stwierdzenie, że im wyższe stężenie B6 we krwi, tym lepsza pamięć, niezależnie od innych czynników, takich jak wykształcenie.

Grupa składała się z 70 mężczyzn w wieku średnim i starszym. Prawie połowa miała niedobór B6, co sugeruje, że jest to zjawisko powszechne. Na szczęście braki można wyrównywać, a to może spowodować poprawę pamięci u dużej części populacji. Gdyby oczywiście ta informacja była  rozpowszechniana (autorzy badań i moja skromna osoba liczą na Was : )).

W jaki sposób działa witamina B6? Uważa się, że może przeciwdziałać homocysteinie – aminokwasowi, którego działanie łączy się w wieloma zaburzeniami psychicznymi, m.in. otępieniem i utratą intelektu.

Jaka dawka jest optymalna? Według dr K. Tucker, która dowodziła opisanymi badaniami, 10-50 miligramów dziennie. Nie powinno się przekraczać dawki 200 miligramów dziennie. U niektóych osób 300-500 miligramów dziennie może powodować zaburzenia neurologiczne (oczywiście nie po jednej dawce.)

Kwas foliowy nie tylko dla kobiet w ciąży

Niezbędne składniki odżywcze

Mózgi osób starszych są szczególnie wrażliwe na brak kwasu foliowego. Jego niskie stężenie jest związane z widocznym pogarszeniem się funkcji intelektualnych. Z czego to wynika? Kiepska dieta, ale także gorsza absorpcja tego związku z przewodu pokarmowego. W badaniach (Uniwersytet Rzymski, 1977) zaobserwowano, że dodatek kwasu foliowego odwrócił procesy pogarszania pamięci związanych z wiekiem. Suplementacja przynosiła zauważalne rezultaty już po 2 miesiącach. Przy czym utarta pamięci postępowała co najmniej od 2 lat.

Niedobory kwasu foliowego dotyczą nawet osób, które sprawiają wrażenie dobrze odżywiających się i zdrowych. Z czasem ubytki pamięci i defekty intelektualne są coraz wyraźniejsze, ostrzejsze dla otoczenia.

Oczywiście nie sam jeden kwas foliowy jest odpowiedzialny za utratę pamięci, ale jest jedną z bardzo poważnych przyczyn. Jak widać witaminy z grupy B, do których należy także kwas foliowy, są szalenie istotne i zwłaszcza osoby starsze powinny dbać, aby dieta nie była w nie uboga (liściaste warzywa zielone!). Pamiętajmy, że nawet zmiany alzheimerowe można zatrzymać i cofać.

Więcej o pamięci i figlach, które nam płata tutaj.

 

Dodaj mój blog do obserwowanych na Bloglovin! Lub Feedly 

Źródło J.Carper, Nasz wspaniały mózg

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1123448/

Wyjaśnienie w celu uniknięcia nieporozumienia

Wszystkie informacje znajdujące się na tym blogu tworzone są na podstawie wysokojakościowych źródeł, mają wartość jedynie poznawczą. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady (cieszę się), robisz to na swoją odpowiedzialność (bo z natury tacy jesteśmy – odpowiedzialne). Nie jestem lekarzem, dlatego wykorzystując informacje znalezione na olchasosnowa.pl, konsultuj się  z lekarzem lub farmaceutą. Ja mam jedynie inklinacje ku znachorsku, a ci jak wiadomo, pogrążeni zostali na kartach starożytnych ksiąg.

(Visited 51 times, 1 visits today)
Podobało się? Podziel się tym tekstem z innymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *