Zapomniasz? Sprawdź czy grozi Ci Alzheimer. Darmowy test!

Oczywiście, że zdarzyło Ci się zapomnieć. Zdarza się każdemu. Niby nic wielkiego. Kiedy jednak zacząć się martwić i zastanawiać czy przypadkiem nie wpadł do nas w odwiedziny dziadek z Niemiec (Herr Alzheimer)? Co można zrobić, aby wzmocnić swoje szare komórki i czego unikać? Do ściągnięcia test, który może wykryć Alzheimera na długo przed tym zanim zostanie oficjalnie zdiagnozowany!

Aż 60% dorosłych Amerykanów bardzo obawia się o utratę pamięci. Czy polski strach jest równie wielki? Widzimy  wokół nas panoszącą się demencję i Alzheimera, dziecinniejących i agresywnych rodziców, dziadków, sąsiadów. Brrr!

Wraz z wiekiem szybkość przetwarzania informacji przez mózg spada, stąd więcej czasu zajmuje przypomnienie imienia ukochanej zabawki z dzieciństwa lub nazwiska autora ulubionej książki. Odpowiedź jest na końcu języka. No  ten, no jak mu?!?!? Wysłanie maila do niewłaściwego adresata także jest zaliczane do tzw. momentów seniora. Są one całkowicie normalne i zdarzają się chyba wszystkim, zwłaszcza z przybywającymi latami. Kiedy więc zacząć się martwić?

Kiedy więc zacząć się martwić?

Kiedy przyjaciele i rodzina zaczynają zwracać Ci uwagę na sklerotyczną przypadłość. Łagodne zaburzenia poznawcze zwiększają ryzyko zachorowania na poważniejszą demencję lub Alzheimera. Jeśli zmiany psychiczne zakłócają codzienne i samodzielne funkcjonowanie, to wiedz, że coś się dzieje i to może być demencja. Problem ze znaleziem słowa na odpowiednią okazję jest jeszcze ok, ale zapominanie słów, częste powtarzanie tych samych fraz i historii może być zwiastunem znacznego problemu. Utrata orientacji lub zgubienie się w znanym miejscu to także głośna syrena alarmowa.

Masz problem również wtedy, gdy świadkowie wydarzenia opowiadają historię z Twoim brakiem pamięci w roli głównej, lecz Ty nie jesteś w stanie przypomnieć sobie tego wydarzenia. Inne symptomy łagodnego zaburzenia poznawczego i demencji to:

  • trudności z wykonywaniem codziennych czynności, takich jak płacenie rachunków lub utrzymanie higieny osobistej
  • zadawanie w kółko tych samych pytań
  • trudności w podejmowaniu decyzji
  • przejawianie niewłasciwych zachowań społecznych
  • zmiany w osobowości, utrata zainteresowania ulubionymi aktywnościami
  • zaniki pamięci powodujące zagrożenie, np. pozostawianie włączonych urządzeń
  • problemy z identyfikacją znajomych osób lub przedmiotów
  • zaprzeczanie kłopotom z pamięcią i wpadanie w złość, gdy ktoś o tym mówi

10 symptomów wczesnego Alzheimera

Amerykańskie Alzheimer’s Association skompilowało różnice między demencją i Alzheimerem a typowymi zmianami związanymi ze starzeniem. Odróżnisz je tak:

  • problemy z osądzeniem, wydaniem opinii oraz podjęciem decyzji są zwiastunem Alzheimera, złe, błędne decyzje od czasu do czasu podejmują ludzie starzejący się,
  • kłopoty z zarządzaniem budżetem dotyczą Alzheimera, niezapłacenie miesięcznego rachunku to typowe dla starzenia się,
  • Alzheimer sprawia, że traci sie poczucie czasu i pór roku, zmiany starcze sprawią, że zapomina się jaki jest dziś dzień (by później przypominieć sobie),
  • trudności w rozmowie przejawiać będzie osoba z Alzheimerem, starzec zapomni słowa,
  • gubienie rzeczy, brak powodzenia w przypominaniu, gdzie były widziane ostatnim razem to Alzheimer, gubienie rzeczy od czasu do czasu to starość

Badacze Alzheimera uważają, że znaki świadczące o zapadaniu na tę chorobę można zauważyć już 20 lat przed postawieniem diagnozy! Szacuje się, że w momencie wykrycia choroby ok. 40-50% komórek mózgu jest już bezpowrotnie uszkodzonych. Na potrzeby wcześniejszej interwencji stworzono grę aplikację Sea Hero Quest (do pobrania za darmo). Gra śledzi przestrzenne umiejętności w nawigacji, które jako pierwsze ulegają uszkodzeniu w przypadku demencji. Neurolodzy mają nadzieję, że zebrane dane od tysięcy graczy pozwolą na identyfikację zakresu normalnych umiejętności nawigacyjnych i ostatecznie opracować wytyczne do diagnozowania tej choroby. Grając bierzemy udział w projekcie naukowym : )

Inną metodą pozwolającą na wczesne wykrywanie demencji jest badanie krwi pod kątem lizosomalnych białek mózgu. Ich ilość pozwala na wykrycie choroby na 10 lat do przodu. Badanie siatkówki oraz badanie PET w przyszłości także mają wykrywać Alzheimera.

Co możesz zrobić dziś, sam, w warunkach domowych? Możesz rozwiązać 15 minutowy test Self-Administered Gerocognitive Examination (SAGE), przygotowany przez dr Douglas Scharre z Division of  Ohio State University. Test możesz ściągnąć tutaj za darmo (dostępne wersje językowe: angielski, hiszpański, włoski, holenderski). Test bada funkcje poznawcze, robiony regularnie pozwala na wczesne wykrycie demencji, jeśli wynik zaczyna spadać w dół. Jak to działa? Ściągasz test, rozwiązujesz i udajesz się z nim do lekarza, aby omówić wynik. Nie ma do pobrania klucza z odpowiedziami, istnieją różne poprawne odpowiedzi i dlatego jego finalny efekt powinien być oceniony przez lekarza. Test ma 4 różne warianty, wystarczy wypełnić jeden z nich (i mieć otwartego lekarza).

Pamięć zawodzi? Co robić?

alzheimer

Gdy pamięć zawodzi Cię zbyt często, masz obawy związane z jej pogarszaniem się, nadszedł czas, aby zacząć działać. Trzeba postawić na dietę ketogeniczną, która odżywi mózg, zawiera duże ilości tłuszczu, białka i umiarkowane miary węglowodanów. Dieta optymalizuje spalanie tłuszczów, pobudzając produkcję ketonów, które odżywiają mózg i zapobiegają jego uszkodzeniom. Mogą nawet odnowić neurony i ich funkcje po uszkodzeniu. Dobrym źródłem ketonów jest olej kokosowy, który zawiera średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe w przeciwieństwie do innych tłuszczów. Ich właściwością jest szybkie wchłanianie i metabolizowanie w wątrobie. Stąd jego spożywanie polecane jest osobom cierpiącym na demencję i Alzheimera.

Ryby i zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega 3 uchodzą za świetne pożywienie dla mózgu. Są oczywiście ważne, jednak badacze skłaniają się ku średniołańcuchowym kwasom tłuszczowym jako tym lepszym. Dlaczego? Proces trawienia ich jest prostszy i bardziej sprzyja odżywianiu szarych komórek. Normalnie do trawienia tłuszczu potrzebna jest żółć z woreczka żółciowego. Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe trafiają bezpośrednio do wątroby, gdzie przekształcone są do ketonów (bez żółci) i uwalniane do krwiobiegu. Krew wędruje do mózgu i zawarte ketony wykorzystuje jako paliwo.

Zapobiegaj

Zapobiegaj dobrą dietą. Wiem, że dookoła powtarzają to wszyscy, ale mało kto żywi się tak, aby choroby trzymały się z dala. Teraz określamy dietę, która wzmocni komórki mózgu. Czego mu z pewnością nie potrzeba? Cukru i rafinowanej fruktozy. Całkowita ilość spożywanego cukru i fruktozy dziennie nie powinna przekraczać 25 g, a w przypadku podwyższonego cukru – 15 g. Unikaj także glutenu i kazeiny, które drażnią jelita i przenikają do krwi, a stamtąd między innymi do mózgu. Przekłada się to także na osłabienie funkcji układu odpornościowego, a co za tym idzie na wzmaganie stanów zapalnych, które przyczyniają się do rozwoju Alzheimera.

Co sprzyja dobrej kondycji mózgu?

Dobra flora bakteryjna! Kiszonki i fermentowane pożywienie jest dziś absolutną podstawą. Poza tym dobrej jakości tłuszcze omega 3 (np. z kryla lub z portulaki), nawet pochodzenia zwierzęcego (od szczęśliwych zwierząt). Ich źródłem są także awodako, masło z mleka krów karmionych trawą, żółtka eko jaj, kokos i olej kokosowy, orzechy i nasiona.

Post przerywany to potężne narzędzie w walce o zdrowy mózg. Podczas kilkunastogodzinnego postu (nie spożywamy śniadania) organizm spala zbędną tkankę tłuszczową. Wbrew pozorom takie działanie ma wpływ na oddalanie Alzheimera.

Pojawiło się kilka badań, które sugerują, że zwiększenie poziomu magnezu w mózgu, przekłada się na zmniejszenie objawów Alzheimera. Niestety, większość suplementów nie przekracza bariery krew-mózg. Duże nadzieje pokłada się w nowym treonianie magnezu, którego forma ma tę barierę przekraczać.

Kwas foliowy nie tylko dla kobiet w ciąży! Jego najlepszym źródłem są oczywiście warzywa zielone i nimi się suplementujmy.

Nie tylko pokarm służy szarym komórkom

alzheimer

Dokładnie tak! Mózg jako główny zawiadowca stacji zwanej ciałem potrzebuje nie tylko dobrej szamy, ale i świetnej kondycji fizycznej. Ćwiczenia fizyczne poprawiają pamięć (kolejny argument za aktywnością!), a u osób objętych Alzheimerem spowalniają jego rozwój dzięki zwiększeniu produkcji białka PGC-1 alfa w mózgu.

Niski poziom witaminy D, bohaterki lata, jest wykrywany u chorych na A. Naukowcy uważają, że jej optymalny poziom może zwiększać ilość ważnych substancji w mózgu i chronić komórki mózgowe poprzez zwiększenie skuteczności działania komórek glejowych odbudowujących uszkodzone neurony. Witamina D wywiera korzystny wpływ na chorych na Alzheimera dzięki właściwościom przeciwzapalnym, wzmacnia także układ odpornościowy. Przy okazji sprawdź, czy Twój organizm nie sygnalizuje braków słonecznej witaminy.

Metale ciężkie to temat ciężki i niestety otaczający nas z lewa i prawa. Rtęć (neurotoksyna uszkadzająca centralny ikład nerwowy, czyli mózg) i aluminium osadzają się w mózgu przez lata i sukcesywnie niszczą. Warto zastanowić się za wymianą wypełnienia zębów z rtęcią (50% wagi wypełnienia amalgamatu stanowi rtęć!) i poddać się oczyszczeniu z metali ciężkich. Więcej o metalach ciężkich kolonizujących nasze tkanki tutaj. Unikaj antyperspirantów drogeryjnych, nieprzywierających naczyń i szczepionek – zawierają aluminium.

Unikaj statyn i leków przeciwcholinergicznych (obejmują pewne leki nasenne, przeciwbólowe, antydepresanty czy antyhistaminowe) – zwiększają ryzyko demencji. Zwłaszcza statyny są ryzykowne, gdyż zubażają mózg w koenzym Q10, uniemożliwiają także odpowiednią dostawę kwasów tłuszczowych do tego organu.

Rozwijaj się intelektualnie! Nauka gry na instrumencie czy uczenie się języka obcego zmniejsza ryzyko demencji i Alzheimera. Moim zdaniem świetnym alternatywą dla opornych muzycznie i językowo są gry logiczne. Oprócz szachów, na rynku jest całe mnóstwo przyjaznych komórkom gier (polecam Yinsh i Gipf!).

 

Dodaj mój blog do obserwowanych na Bloglovin! Lub Feedly 

Źródła

https://www.nia.nih.gov/health/publication/forgetfulness

http://www.nj.com/healthfit/index.ssf/2016/05/minor_memory_lapse_or_sign_of_dementia_how_to_tell.html

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/07/28/memory-loss-dementia.aspx

Wyjaśnienie w celu uniknięcia nieporozumienia

Wszystkie informacje znajdujące się na tym blogu tworzone są na podstawie wysokojakościowych źródeł, mają wartość jedynie poznawczą. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady (cieszę się), robisz to na swoją odpowiedzialność (bo z natury tacy jesteśmy). Nie jestem lekarzem, dlatego wykorzystując informacje znalezione na olchasosnowa.pl, konsultuj się  z lekarzem lub farmaceutą. Ja mam jedynie inklinacje ku znachorsku, a ci jak wiadomo, pogrążeni zostali na kartach starożytnych ksiąg.

(Visited 537 times, 5 visits today)
Podobało się? Podziel się tym tekstem z innymi 🙂

2 Replies to “Zapomniasz? Sprawdź czy grozi Ci Alzheimer. Darmowy test!”

    1. Szeroko rozumiana higiena mózgu przyda się każdemu. Malonka właściwa dieta i prowokowanie jak najczęstszego korzystania z szarych komórek 🙂 Mam nową książkę, która traktuje o mózgu, więc będę się na temat pamięci i zdrowia tego super organu jeszcze nie raz wypowiadać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *