syrop z agawy niezdrowy

Dlaczego nie używam syropu z agawy?

Syrop z agawy gości w przepisach promujących zdrowe produkty bio, organic, gluten free itp. i ma zastępować (w sposób zdecydowanie fit) biały cukier i każdy inny słodzik. Tymczasem agawa, a raczej syrop z niej, to niezły przekręt, zaprzeczenie zdrowa. Starałam się, aby tekst nie wyszedł encyklopedycznie, ale mimo wszystko wpadło trochę takich informacji. To jednak z troski : )

Jak powstaje syrop z agawy?

Agawa, a raczej syrop z agawy, został wynaleziony w latach 90-tych… XX wieku! Agawa jest rośliną znaną od wieków, natomiast całkiem niedawno wymyślono dla niej nowe zastosowanie.

Z liści agawy wyciska się sok, następnie się go filtruje i ogrzewa, aby w procesie hydrolizy, zgęstniał. W zależności od stopnia przetworzenia, syrop zmienia barwę na bursztynową. Proces wydaje się dość łatwy. Jest jednak duże ale. Aby rozbić polisacharydy zawarte w soku, na cukry proste, do obróbki stosuje się chemiczne środki. W rezultacie zawartość fruzktozy w gotowym syropie wynosi…od 72%-90% (syrop kukurydziany to zaledwie 55%!). Poza tym produkt jest skalany chemią, w ramach skutku ubocznego.

syrop z agawy niezdrowy

Syrop z agawy a syrop z agawy

Agawa jest tradycyjnym słodzikiem w Meksyku, podawana jest jednak w tradycyjny, a nie w przetworzony sposób. Tradycyjny syrop jest całkiem zdrowy, choć w smaku (ponoć) zdecydowanie różni się od zachodniej słodyczy. Do zdobycia, jednak trzeba mieć pewność, że produkt jest naturalny. A o to jak się zapewne domyślasz – trudno.

Co z tą fruktozą? Tej występującej w owocach, towarzyszą enzymy, witaminy, minerały, pektyny, co ułatwia jej trawienie. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie wyrządzi nam krzywdy. Fruktoza rafinowana to po prostu niebezpieczeństwo, trucizna. Taka skoncentrowana forma występuje na dodatek solo. Uczeni twierdzą, że fruktoza jest dużo gorsza od glukozy, gdyż ten drugi cukier jest metabolizowany przez wszystkie komórki, a fruktoza jedynie przez wątrobę. Co gorsza nadamiar tego cukru przyczynia się do insulinoodporności, a zatem do cukrzycy.

Co z owocami, w takim razie? Dla większości 3-4 sztuki dziennie nie powinno wyrządzić krzywdy. Z warzywami tego problemu nie ma. Lepiej więc szamać słodkie buraki i wyzwalać się z objęć słodkiego zniewolenia : )

Syrop z agawy nie jest zdrowy i dlatego nie używam go. A Wy?

Podobało się? Kciuk w górę i biegusiem na mój profil na FB! : )

Źródła http://en.wikipedia.org/wiki/Agave_nectar; http://www.westonaprice.org/health-topics/agave-nectar-worse-than-we-thought/; http://realfoodforager.com/why-i-never-use-agave/

(Visited 20 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *