5 rad jak schudnąć po wycięciu tarczycy

Problem nadprogramowych kilogramów podczas niedomagania tarczycy to dość powszechny kłopot. Wielu ludzi zmaga się ze swoją wagą, nie mając pojęcia o tym, że przyczyną braku efektów jest tarczyca. W kwestii niedoczynności tarczycy i zmagań z tłuszczykiem, został  już popełniony wpis. A dziś o tyciu, które towarzyszy osobom z wypaloną tarczycą. Do czego oczywiście dopuścić nie chcemy. Ale jeśli już do tego doszło, jak schudnąć po wycięciu tarczycy?

Uważa się, że po usunięciu tarczycy dodatkowe 10-15 kg to nic nadzwyczajnego. W końcu hormony tarczycy odpowiadają za metabolizm, więc to chyba „naturalne”? A jeśli zalecenia pooperacyjne są po prostu kiepskie i nieadekwatne do sytuacji, w jakiej znalazła się osoba pozbawiona tarczycy? To całkiem możliwe. 

Tycie po wycięciu tarczycy. Dlaczego tak się dzieje?

Tyją zwłaszcza kobiety. I wcale nie chodzi o dodatkowe kalorie i brak aktywności fizycznej. Gospodarka hormonalna jest rozregulowana, nie działa prawidłowo. Jak inaczej wytłumaczyć problem tycia po wycięciu tarczycy, jeśli dany pacjent nie zmienił swej diety, pozostał przy tych samych nawykach? Tak też dzieje się podczas menopauzy.

Tycie, w obu przypadkach, to kwestia hormonalna.

Jednak wiele ośrodków badawczych i lekarzy radzi, aby spożywac mniej kaloryczne posiłki i więcej się ruszać. A nie tędy droga, gdyż dostarczanie mniejszej ilości kalorii, spowalnia metabolizm. W rezultacie wagi wcale nie ubywa. Odwrotnie. Dieta niskokaloryczna prowadzi do obniżenia poziomu wolnego T3 i podwyższonego poziomu odwróconego T3, a to oznacza, że metabolizm spowalnia jeszcze bardziej

Pacjenci z wyciętą tarczycą mogą sobie myśleć – przecież ja nie mam tarczycy, więc ten problem nie dotyczy mnie. Nie do końca. T4, który przyjmowany jest w takich wypadkach, musi zostać zamieniony do aktywnego wolnego T3, aby hormon działał prawidłowo.

Dieta jest jednak ważna

Nie restrykcyjna, zmierzająca do zmniejszenia wagi, ale zdrowa, taka, która dostarczy niezbędnych składników odżywczych. Banały?

Przy wyciętej tarczycy do diety dobrze jest włączyć organiczne mięso kurczaka, kaczki, indyka, dzikiego łososia, halibuta, krewetki, anchois, dorsza, śledzia, małże, sardynki, flądrę i pstrąga. Także jajka z eko chowu.

Dobre tłuszcze, takie jak olej kokosowy, awokado, oliwa z oliwek extra virgin, nierafinowany olej sezamowy czy też olej z pestek winogron.

schudnąć po wycięciu tarczycy

Poza tym orzechy: migdały, orzechy brazylijskie (2 dziennie w ramach uzupełniania selenu), nerkowce, laskowe, macademia, piniowe, pistacje, włoskie i surowe kakao. Nasiona chia, siemię lniane, pestki dyni i słonecznika, sezam.

Wśród owoców najbardziej polecane to jeżyny, jagody, borówki, kiwi, cytryna, limonka i malina. A wśród warzyw karczochy, szparagi, awokado, kiełki fasoli, brokuły, brukselka, kapusta, kalafior (przy czym należy pamiętać, aby warzyw krzyżowych kategorycznie nie spożywać surowych), ogórek, bakłażan, cykoria, czosnek, imbir, zielony groszek, kalarepa, sałata, grzyby, cebula, pietruszka, papryka, rzodkiew, brukiew, glony i wodorosty, szalotka, fasola, szpinak, boćwina, pomidory, rzepa, rzeżucha, cukinia. Lista dość pokaźna.

Jak schudnąć po wycięciu tarczycy?

  1. Właściwa dawka i forma leku

Oczywista oczywistość, ale zadbanie o właściwą dawkę i typ leku jest nieodzowne i krytyczne w walce z oponką. Lekarz może przypisać T3, czyli aktywny hormon. Większość ludzi czuje się „na nim” lepiej, jest on jednak rzadziej zalecany przez lekarzy. T4 to z kolei nieaktywna forma hormonu, po którą lekarze sięgają zdecydowanie częściej. Pacjenci, którzy przyjmują formę T3 tracą na wadze więcej, niż ich koledzy i koleżanki na T4.

Zdrowa tarczyca produkuje zarówno T3 (20%) jak i T4 (80%). Sporą różnicę w produkcji widać gołym okiem. Siłą rzeczy większość lekarzy kieruje się tą proporcją, zalecając tylko T4. W rezultacie wielu pacjentów zaczyna przybierać na wadze i zauważać symptomy niedoczynności.

W związku z tym, idealnie byłoby naśladować naturę, czyli przyjmować 20% w formie T3 i 80% w formie T4. Tu potrzebna jest ścisła współpraca z otwartym endokrynologiem, który jest w stanie zbilansować hormony.

  1. Optymalizacja poziomu wolnego T3

Organizm produkuje T3 z T4, w normalnych warunkach. Problem pojawia się wtedy, kiedy dochodzi do konwersji T4 w odwrócony T3, który blokuje działanie działanie hormonu tarczycy. W związku z tym trzeba zadbać o to, by organizm produkował wystarczającą ilość wolnego T3 i jak najmniejszą odwróconego T3. Co czynić?

– Aby wzmocnić produkcję wolnego T3 koniecznie trzeba zadbać o prawidłowe poziomy cynku, selenu i witaminy B6.

– Jeśli to możliwe nie przyjmować leków, które blokują konwersję T4 do T3: antydepresantów, leków przeciwbólowych, leków na ciśnienie krwi oraz cukrzycę. Oraz narkotyków.

– Należy zaleczyć wszelkie problemy związane z trawieniem – wzdęcia, refluks, zespół jelita drażliwego (przy okazji sprawdzić kwestię przeciekającego jelita).

– Zadbać o prawidłowy poziom żelaza.

Redukować stany zapalne w organizmie.

Wysoki poziom wolnego T3 (FT4) = lepszy metabolizm = spadek wagi

  1. Zbalansowanie wszystkich hormonów

Brzmi jak nie byle jakie wyzwanie. Ale osoby borykające się z problemami tarczycowymi zazwyczaj mają problemy także z innymi hormonami. A na dodatek hormony oddziałują na siebie wzajemnie, nie działają pojedynczo, więc jeśli jeden z nich nie pracuje jak powinien, następuje efekt domina. Np. hormony tarczycy współpracują z progesteronem, kortyzolem i insuliną. Trzeba więc zadbać szczególnie o te hormony, który biorą udział w procesach z hormonami tarczycy:

schudnąć po wycięciu tarczycy

Skoro pewne hormony działają synergicznie, należy je sprawdzać równolegle do hormonów tarczycy. Lista badań, które warto przeprowadzić w ramach wykrycia ewentualnego szwankowania, któregoś z nich:

Hormony tarczycy  TSH, Wolny T3, Wolny T4, Odwrócony T3, Przeciwciała przeciwtarczycowe (aTPO), Przeciwciała przeciwtarczycowe ( aTG), Tyreoglobulina (Tg), SHBG, ferrytyna, TIBC, żelazo

 

Estrogen Estron, Estradiol, Estriol, 16a-hydroksyestron, 4-hydroksyestron oraz 2-hydroksyestro

 

Progesteron Progesteron (krew), Pregnanediol (mocz)

 

Insulina Insulina (krew, 2 godz po posiłku), Hgb A1c, FBS, kwas moczowy, Trójglicerydy,  HDL

 

Leptyny Leptyny (powinny być odczytywane w parze z wynikami testów na insulinę i hormony tarczycy)

 

Kortyzol i zmęczenie nadnerczy Kortyzol (mocz), kortyzon (ślina), kortyzol (krew)

Jeśli chodzi o ten ostatni, hormon stresu kortyzol, można równoważyć jego poziom, dając jednocześnie odetchnąć zmęczonym nadnerczom, nie wychodząc z domu.

  1. Przestrzeganie diety, ale nie liczenie kalorii

Dobre tłuszcze nie sprawią, że trzeba będzie przesiąść się w większy rozmiar. Ale cukry i przetworzone jedzenie owszem. Jedzenie ma być jak najbliższe naturze, więc jeśli mięso, to od zwierząt, które były karmione naturalnie.

  1. Włączenie aktywności fizycznej, wtedy kiedy zwiększony zostanie poziom energii

Po usunięciu tarczycy spadek energii może być znaczący, co jest tylko kolejnym sygnałem, że hormony nie działają tak, jak powinny. Do tego nowy nabytek w postaci opony tłuszczowej, spadek poczucia atrakcyjności i katusze na siłowni. Można zejść od samych myśli. Ruch jest ważny przede wszystkim ze względu na wydzielanie się endorfin, uwalnianie neuroprzekaźników i przywracanie hormonów na odpowiednie poziomy.

Karnet na siłownie może nie być na początek dobrym pomysłem, ale regularne 30-minutowe spacery, z czasem biegi już zdecydowanie tak!

Schudnięcie bez tarczycy jest możliwe?

Tak, schudnąć po wycięciu tarczycy można. Wymaga to systematycznego i holistycznego podejścia ze strony lekarza, ale osoba, którą dotknęło wycięcie tarczycy musi się wykazać zaangażowaniem. Bo to od niej będzie zależała dieta, ruch i przyjmowanie suplementów.

Proces chudnięcia, a tym samym równoważenia poziomów hormonalnych (a najpierw ich namierzenie) może trwać miesiące. I szkoda, że nie doszło do tego przed operacją, bo może dałoby się uniknąć skalpela? Operacja powinna być całkowitą ostatecznością, a nie opcją, kto wie czy nie na skróty, skazującą chorego na dożywotnie niewolnictwo lekowe i stres z tym związany. Powyższe zalecenia dotyczą także osób z tarczycą na swoim miejscu.

Podobało się? Kciuk w górę i…

Jeśli chcecie być na bieżąco informowani o nowych wpisach, podglądać moje fascynacje i korzystać z prozdrowotnych polecajek wygrzebanych ze znachorskich czeluści internetów, zachęcam Was do polubienia mojej strony na Facebooku

Możecie też czytać mojego bloga w serwisie Bloglovin’ i w aplikacji Feedly, z których sama chętnie korzystam, bo wszystkie ulubione blogi mam za jednym kliknięciem.

Źródła
12

Wyjaśnienie w celu uniknięcia nieporozumienia

Wszystkie informacje znajdujące się na tym blogu tworzone są na podstawie wysokojakościowych źródeł, mają wartość jedynie poznawczą. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady (cieszę się), robisz to na swoją odpowiedzialność (bo z natury tacy jesteśmy). Nie jestem lekarzem, dlatego wykorzystując informacje znalezione na olchasosnowa.pl, konsultuj się  z lekarzem lub farmaceutą. Ja mam jedynie inklinacje ku znachorsku, a ci jak wiadomo, pogrążeni zostali na kartach starożytnych ksiąg.

 

(Visited 9 155 times, 2 visits today)
Podobało się? Podziel się tym tekstem z innymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *