26 września 2016 Olcha Sosnowa 0Comment

Choroba Alzheimera dotyka reprezentantów wszystkich klas społecznych, rzekomo. Jednak przyglądając się pacjentom zauważono m.in., że kobiety ze średnim i wyższym wykształceniem dłużej zachowują sprawność psychiczną i fizyczną po przekroczeniu 75 roku życia, niż ich gorzej wykształcone rówieśnice. Stąd trening komórek mózgowych w dłuższej perspektywie może uchronić przed otępieniem wywołanym przez Alzheimera. Czy tylko nauka za młodu jest skutecznym antidotum? 

Tym razem wpis poświęcony jest składnikom odżywczym, które pomagają chorym na Alzheimera. Poprzedni artykuł związany z dziadkiem Niemcem podpowiada jak rozróżnić Alzheimera od starczego zapominania  i co można zrobić, aby poprawić pamięć. Warto pamiętać, że proces patologiczny choroby Alzheimera nie zaczyna się z chwilą postawienia diagnozy, a rozłożony jest w czasie nawet na długie, długie lata.

W jaki sposób organizm sygnalizuje niedobór witaminy B12?

Zmęczenie, powolne myślenie, apatia, wychudzenie, zwyrodnienia rdzenia kręgowego, zawroty głowy, zaburzenia nastroju, dezorientacja, pobudzenie, urojenia, omamy, psychoza. Te objawy można pomylić z objawami choroby Alzheimera, jednak skutki mogą ją rzeczywiście wywołać. Braki witaminy B12 u osób starszych to dość powszechne zjawisko, wywołane złą dietą (lub brakiem apetytu, który niejako stymuluje złą dietę), kiepskim wchłanianiem jelitowym, przebytymi operacjami przewodu pokarmowego, stresem, przyjmowanymi lekami. Jest też problem ze zbadaniem poziomu B12, gdyż aby otrzymać prawidłowy wynik, pomiarów trzeba dokonać na podstawie analizy płynu mózgowo-rdzeniowego, a nie krwi.

Najlepszą metodą suplementacji B12 to podawanie dożylne lub donosowe. Minimalna dawka terapeutyczna to 100 mikrogramów. Nauka nie wspomina o toksycznych właściwościach tej witaminy, stąd skuteczniejsze dawki oscylować mogą nawet wokół 1000 mikrogramów. Jeśli ta liczba wydaje się wysoka, to w praktyce 1000 mcg = 1 miligram, fizycznie jedna tysięczna łyżeczki od herbaty.

Witaminy na Alzheimera

Niacyna, czyli B3

Niacyna w postaci niacynamidu, witaminy B3, może przynieść pozytywne rezultaty w leczeniu Alzheimera.

Cholina

Alzheimerycy cierpią na niedobór neuroprzekaźnika acetylocholiny, który odpowiada między innymi za pamięć. W ogóle zaburzenia w działaniu neuroprzekaźników (substancji chemicznych działających w mózgu) to jeden (ale nie jedyny) z mechanizmów utraty pamięci i otępienia. A zazwyczaj wywołują je braki odpowiednich składników odżywczych.

Problemowi można zaradzić, wprowadzając do diety pokarmy bogate w cholinę i zwiększając tym samym poziom acetylocholiny w mózgu i w krwi. Listę produktów bogatych w cholinę znajdziesz tu. Także lecytyna jest bardzo bezpiecznym źródłem choliny. Jej działanie może być porównane do kofeiny, gdyż tak jak ona – wzmaga czujność i jest to prawdopodobnie efekt zastrzyku acetylocholiny.

Tyrozyna

Zwiększenie poziomu innego neuroprzekaźnika – noradrenaliny (znana jako norepinefryna), także może być pomocne w terapii choroby Alzheimera. Składa się ona z aminokwasu tyrozyny, który powstaje z kolei z fenyloalaniny. Konwersja tej ostatniej do tyrozyny i ostatecznie do nerepinefryny może być zaburzona przez brak innego koenzymu, mianowicie witaminy C.

Witamina C

Soda oczyszczona

W badaniach, witamina C rozpuszczała toksyczne nadmiary białka w mózgach myszy chorych na Alzheimera. Takie składające się ze złogów białka niszczą komórki nerwowe, a w pierwszej kolejności te odpowiedzialne za pamięć.

Inne witaminy i metal ciężki

Alzheimerycy zazwyczaj wykazują także wyjątkowo niski poziom witaminy E w organizmach. Początkowe dawki nie powinny przekraczać  400-600 IU, optymalna dawka to ok 2000 UI. Inne niedobory mogą dotyczyć kwasu foliowego, witaminy B6, tiaminy  i ryboflawiny.

Codzienne przyjmowanie 800 mg wapnia i 400 mg magnezu to także pożyteczny elemnt kuracji Alzheimera (i prewencji), gdyż oba pierwiastki spowalniają absorpcję aluminium, które znane jest ze swej neurotoksyczności i występuje m.in. w aluminiowych przyborach kuchennych, lekach zobojętniających  kwas żołądkowy, antyperspirantach i zasłonach prysznicowych. Jest składnikiem większości proszków do pieczenia i amalgamatowych  plomb. Aluminium odkłada się w tkankach dotkniętych Alzheimerem czy Parkinsonem, liczne badania dowiodły, że ma on ogromny wpływ na zapadalaność na wymienione choroby. Dobrą wiadomością jest przy tym wszystkim to, że witamina C wykazuje świetne właściwości chelatujące.

Uwaga…

Jeśli chcecie być na bieżąco informowani o nowych wpisach, podglądać moje fascynacje i korzystać z prozdrowotnych polecajek wygrzebanych ze znachorskich czeluści internetów, zachęcam Was do polubienia mojej strony na Facebooku

Możecie też czytać mojego bloga w serwisie Bloglovin’ i w aplikacji Feedly, z których sama chętnie korzystam, bo wszystkie ulubione blogi mam za jednym kliknięciem.

Źródła Wylecz się sam, A.Saul

Wyjaśnienie w celu uniknięcia nieporozumienia

Wszystkie informacje znajdujące się na tym blogu tworzone są na podstawie wysokojakościowych źródeł, mają wartość jedynie poznawczą. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie w życie którejkolwiek porady (cieszę się), robisz to na swoją odpowiedzialność (bo z natury tacy jesteśmy). Nie jestem lekarzem, dlatego wykorzystując informacje znalezione na olchasosnowa.pl, konsultuj się  z lekarzem lub farmaceutą. Ja mam jedynie inklinacje ku znachorsku, a ci jak wiadomo, pogrążeni zostali na kartach starożytnych ksiąg.

(Visited 80 times, 1 visits today)
Podobało się? Podziel się tym tekstem z innymi 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *